دوئل فولکس‌واگن پاسات آلترک و سوبارو اوت‌بک • مهر و موم

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶




در یکی دیگر از روزهای گرم تابستان بازهم همچون روزهای گذشته با قسمتی دیگر از دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی مهر و موم فلزی در خدمت شما عزیزان هستیم. در این قسمت نوبت به گروه کراس هستیشن‌ها رسیده هست که در دوئل قبلی آن پژو ۵۰۸ RXH و تویوتا ونزا رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً در هردو نظرسنجی ۱۸۲۹ رأی به ثبت رسید اما نتایج نظرسنجی سایت و کانال تلگرام تصویر یکدیگر هستند به‌گونه‌ای که در سایت ۵۰۸ RXH جلوتر هست درحالی‌که در کانال تلگرام برتری با ونزا هست؛ اما درنهایت پس از جمع‌بندی آراء مشخص انجام گرفت که تویوتا ونزا با کسب ۱۰۲۶ رأی یا ۵۶ درصد از کل آراء پیروز این رقابت انجام گرفته هست درحالی‌که پژو موفق به کسب ۸۰۳ رأی گشته هست. در سومین دوئل گروه کراس هستیشن‌ها اما امروز فولکس‌واگن پاسات آلترک و سوبارو اوت‌بک به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

مرسدس بنز E کلاس آلترین

ولوو V90 کراس کانتری

آئودی A6 آلرود

اوپل اینسیگنیا کانتری تورر

؟

؟

فولکس‌واگن پاسات آلترک

سوبارو اوت‌بک

پژو ۵۰۸ RXH

تویوتا ونزا

؟

؟

فولکس‌واگن پاسات آلترک

در همین دور از دوئل‌ها در گروه سدان‌های متوسط خانوادگی نسخهٔ سدان پاسات شرکت کـــرده بود و در آنجا به‌طور تکمیل به تاریخچهٔ آن پرداختیم، بنابراین این مکان نیازی به بیان تاریخچهٔ این خودرو نیست و صرفاً به معرفی مدل آلترک می‌پردازیم. با افزایش محبوبیت کراس‌اوورها در بازارهای جهانی، به‌تبع آن محبوبیت کراس هاچ‌بک‌ها و کراس هستیشن‌ها هم رو به فزونی گذاشت. به همین دلیل از نسل قبلی پاسات، فولکس‌واگن تصمیم گرفت نمونهٔ کراس آن‌را هم بر اساس نسخهٔ هستیشن تولید کند. این مدل جدید که آلترک نام گرفته بود، برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۰ رونمایی انجام گرفت. سپس بعد از معرفی نسل کنونی پاسات در سال ۲۰۱۴، تعدادی بعد نسخهٔ آلترک آن‌هم معرفی انجام گرفت که می‌توان آن‌را نسل دوم پاسات آلترک دانست. این خودرو مانند همهٔ کراس هستیشن‌های بازار، ارتفاع افزایشی از سطح زمین داشته و با تجهیز به پوشش‌های پلهستیکی روی بدنه، محافظ‌های فلزی زیرین و ریل‌های روی سقف، ظاهری مشابه کراس‌اوورها پیدا کـــرده هست. همچنین پایانی تیپ‌های پاسات آلترک به‌صورت هستاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Motion فولکس‌واگن مجهز هستند. به صورت حتم مدل آلترک فقط برای نسخهٔ اروپایی پاسات ارائه می‌شود زیرا نسخهٔ آمریکایی پاسات به‌طورکلی فاقد نمونهٔ هستیشن هست و فقط به‌صورت سدان عرضه می‌گردد. تنوع پیشرانه‌های پاسات آلترک کاهش از نسخه‌های سدان و هستیشن پاسات هست به‌گونه‌ای که تنها دو پیشرانه برای آن قابل انتخاب هست که یکی از آن‌ها بنزینی و دیگری دیزلی هست. به صورت حتم موتور دیزلی خود در سه سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود. پاسات آلترک در دوئل ما هم با یکی از نسخه‌های موتور دیزلی خود شرکت کـــرده که از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو هست. این نمونه ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند.

سوبارو اوت‌بک

همان‌طور که فولکس‌واگن آلترک بر اساس پاسات ساخته انجام گرفته، سوبارو اوت‌بک هم در اصل بر اساس سدان لگاسی شکل گرفته هست که این خودرو هم در دور قبلی دوئل‌ها در گروه سدان‌های متوسط در برابر رنو تالیسمان قرار گرفت و در آنجا به‌طور تکمیل بدان پرداختیم. تولید اوت‌بک اما از نسل دوم لگاسی آغاز انجام گرفت و این مدل برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ معرفی گردید. به صورت حتم در نام این خودرو برخلاف پاسات آلترک نام لگاسی وجود ندارد و به‌طور مستقل و مجزا با نام اوت‌بک عرضه می‌شود. همچنین هستایل و ظاهر سوبارو اوت‌بک برخلاف رقیب آلمانی افزایش به کراس‌اوورها نزدیک هست تا جایی که می‌توان آن‌را یک کراس‌اوور دانست نه یک کراس هستیشن. بدین ترتیب تولید اوت‌بک از سال ۱۹۹۳ آغاز انجام گرفته و همواره بر اساس نسل‌های مختلف لگاسی ساخته انجام گرفت. این کراس هستیشن ژاپنی هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که بر اساس نسل ششم لگاسی ساخته انجام گرفته و بنابراین سابقهٔ زیاد افزایشی از پاسات آلترک دارد. اوت‌بک هم مانند آلترک تنوع پیشرانه‌های کاهشی نسبت به لگاسی دارد و فقط با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌شود که طبق رسم و سنت سوبارو همگی از نوع تخت هستند. این موتورها شامل یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل، یک ۲٫۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی و نهایتاً یک موتور ۳٫۶ لیتری H6 (شش سیلندر تخت) تنفس طبیعی می‌شود که برای این دوئل جهت هماهنگی با رقیب آلمانی موتور دیزلی اوت‌بک را انتخاب کـــرده‌ایم. این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط سه گیربکس مختلف پنج سرعتهٔ اتوماتیک، شش سرعتهٔ دستی یا CVT به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. پایانی تیپ‌های سوبارو اوت‌بک هم به‌صورت هستاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.

 

مشخصات فنی

 

فولکس‌واگن آلترک

سوبارو اوت‌بک

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری ۴ سیلندر تخت
تنفس توربو توربو
سوخت دیزل دیزل
قدرت ۱۹۰ اسب بخار ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۸ ثانیه ۹٫۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۵٫۴ لیتر (ترکیبی) ۶٫۳ لیتر (ترکیبی)
طول ۴٫۷۷ متر ۴٫۸۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲٫۷۹ متر ۲٫۷۴ متر
وخانوم ۱۶۷۰ کیلوگرم ۱۶۹۰ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۲٫۲ تن ۱٫۸ تن
قیمت ۳۹,۸۰۰ دلار ۳۵,۴۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما مخاطبان ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.