نگاهی به لینا، نخستین خودروی زیست‌تخریب‌پذیر جهان • مهر و موم

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶

لازم به یادآوری نیست که کره خاکی کوچکمان حال‌وروز نیکوی ندارد. از آتش‌سوزی جنگل‌ها گرفته تا آب انجام گرفتن یخچال‌ها در اثر گرمای بی‌سابقه، هرروز که می‌گذرد به شمار اخبار ناخوشایند افزوده می‌شود. یکی از شاید صدها دلیلی که در وخامت اوضاع نقش دارند، صنایع خودروی سازی و صدبه صورت حتم کارخانه‌های ذوب فلزی هست که فلز مورد نیاز برای بدنه خودروها را تأمین می‌کنند. طبق برآورد انجمن جهانی فولاد در سال ۱۳۹۳، حدود ۱۲ درصد از تولید جهانی فولاد در صنایع خودروسازی مصرف می‌شوند. اما چه می‌انجام گرفت اگر وسیله نقلیه‌مان بدنه‌ای زیست‌تخریب‌پذیر داشت؟ از خود طبیعت آمده و در آخر به خود آن بازمی‌گشت. در این صورت نه قبرستان‌های خودرو به وجود می‌آمدند و نه مصرف فلز در این صنعت به طرز رعب‌آوری بالا می‌رفت. هرتعداد این فردا‌ای اگر نگوییم غیرممکن اما زیاد دور از دسترس هست، همین امروز هم برخی‌ها شروع به ساخت آن فردا کـــرده‌اند.


ازجمله این افراد می‌توان به دانشجویان دانشگاه فناوری فردااون هلند اشاره کـــرد، دانشجویانی که LINA، نخستین خودروی زیست‌تخریب‌پذیر جهان، حاصل دسترنج آن‌ههست. پس از پرده‌برداری از آن در اردیبهشت‌ماه، حال لینا آماده لمس جاده هست.


درست پس از رونمایی، تیم TU/ecomotive لینا را به شل اکو-ماراتن لندن بردند، رویدادی که دانشجویان از سراسر جهان را برای ساخت پربازده‌ترین خودرو دعوت می‌کند؛ حال آن‌ها به کشور خودشان برگشته و ابداًحات نهایی را برای بهبود تجربه رانندگی بر روی لینا اعمال می‌کنند.


آن‌گونه که کارشناسان می‌گویند، اگر خودروسازان راهی برای گیمافت برخی از قطعات تجزیه‌ناپذیر خودروهای کنونی یافته و آنان را با جایگزین‌های طبیعی ادغام کنند، خودروهای زیست‌تخریب‌پذیر می‌توانند فردا را رقم بخانومند.

لینا خودرویی هست سبک، آسان برای راندن و ساخته انجام گرفته برای منطقه

اعضای TU/ecomotive و پروفسورهای ناظر، قسمت اعظم لینا را از مواد بیوکمپوزیتی ساخته‌اند که از آن مواد، کتان و چغندر قند افزایشین کاربرد را در ایجاد ساختار خودرو داشته‌اند.

کتان که گیاهی هست با ساقه بلند و گل‌های آبی‌رنگ، افزایش در نواحی شمالی اروپا و آمریکای شمالی می‌روید. دستیابی به آن آسوده بوده و فیبرهای فشرده انجام گرفته‌اش، پوشش و تقویت‌کننده‌ای قوی برای مصالح اصلی به شمار می‌رود.

منظورمان از مصالح اصلی، همان چغندر قند خودمان هست که در طول پروسه‌ای به بیوپلهستیک یا PLA تبدیل می‌شود. سپس آن را برای هستفاده به فرم پنل های لانه‌خانومبوری درمی‌آورند. از کتان به‌عنوان پوششی برای این پنل‌ها هستفاده می‌شود تا مبادا باران و ابروباد و مه و غیره، آن‌ها را تخریب کند.

جدا از تکمیلاً گیمافت پذیر بودنشان، این مواد لینا را زیاد سبک‌وخانوم می‌کنند. با تنها ۳۰۰ کیلوگرم وخانوم، این خودرو بازده زیاد بالایی دارد دلیلکه برخلاف دوستان سنگین‌وخانوم خود، لزومی به مصرف انرژی زیادی برای کشیدن بدنه خود ندارد.

تایمی سه بسته باتری لیتیوم یونی ۴۸ ولتی و ۱٫۹ کیلو واتی لینا شارژشان پر و کیفشان کوک باانجام گرفت، تا ۱۰۰ کیلومتر نیروی خودرو را تأمین می‌کنند. پس از آن، راننده خواه‌ناخواه باید باتری‌ها را شارژ و یا تعویض کند. به صورت حتم طبق نقل کرد بر و بچه‌های توسعه‌دهنده، عوض کـــردن این باتری‌ها حداکثر به‌اندازه پر کـــردن باک خودروی بنزینی توی گاراژتان طول خواهد کشید.


در سینه این خودروی سبز، دو موتور الکتریکی DC می‌تپد که روی هم ۸ کیلووات توان داشته و لینا را به حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. اما به‌ظاهر گول خانومنده‌اش نگاه نکنید؛ این خودروی سبک‌وخانوم قادرهست تا ۴ نفر را در خود جای داده و به مقصد برساند. به صورت حتم در این نمونه نخستیه رویدادی از سیستم تهویه مطبوع نبوده و پنل های داخلی خودرو نیز هنوز بدون پوشش بودند. ویژگی پایین کشیدن پنجره‌ها نیز در این نمونه به چشم نمی‌خورد.

ماه اخیر بود که اداره وسایل نقلیه موتوری هلند به تیم دانشگاه فردااون دلیلغ سبز داد؛ که تعدادی دیگر از هستانداردهای وسایل نقلیه را مد نظر قرار دهند تا لینا بتواند با امنیت تکمیل در جاده‌های عمومی به رفت‌وآمد بپردازد.

پایانی قطعات الکتریکی و سیم‌کشی‌ها بدون مشکل خدمت‌رسانی می‌کنند اما دنده‌عقب در نمونه نخستیه محدودیت‌هایی داشته و همچنین فرماندهی خودرو آن‌طور که بایدوشاید آسوده نیست.

طبق نقل کرد متخصصانی چون پروفسور مارتین اشتاین باخ از دانشگاه فردااون، اگر راهی برای ساخت ترکیبی پایدار و سودآور از فلز و مواد زیست‌تخریب‌پذیر پیدا شود، پروژه‌هایی چون لینا می‌توانند فردا صنایع خودروسازی را بساخانومد.

[دانلود ویدئو]

BBC/Fobes/inautonews