کیا اسپورتیج یا نیسان قشقایی؟! مسئله این هست! • مهر و موم

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶

زیادی از خانواده‌های مدرن خودروهای شاسی‌بلند را به خاطر کاربرد فوق‌العاده، موقعیت رانندگی معقول و تجربه رانندگی مشابه با نمونه‌های سواری انتخاب می‌کنند. کیا اسپورتیج به لطف هستایل چشم‌نواز، تجهیزات فراوان و گارانتی ۷ ساله خود نظر خانواده‌های زیادی را به خود جلب کـــرده هست. از طرف دیگر نیسان قشقایی به خاطر عملکـــردی قوی‌تر به‌روز انجام گرفته و اگر می‌خواهید بدانید کارهای نیسان روی این خودرو کافی بوده یا خیر تا انتها با ماه همراه باشید.


قیمت‌گذاری هر دو خودرو زیاد شبیه بوده و قشقایی پایه با پیشرانه ۱٫۲ لیتری توربوی ۱۱۵ اسبی و گیربکس دستی بهای آغازین ۱۸۹۵۵ پوندی دارد. در مقابل اسپورتیج مجهز به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۳۰ اسبی بهایی برابر با ۱۸۷۹۵ پوند دارد. تجهیزات هر دو خودرو در تریم های پایه نسبتاً مشابه هستند و ارتباط بلوتوث، سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل و ورودی AUX در هر دو خودرو به چشم می‌خورند.

انتظار می‌رود نسخه‌های رده میانی دیزلی از نظر فروش بهترین عملکـــرد را داشته باشند. قشقایی مجهز به پیشرانه دیزلی ۱٫۵ لیتری با قدرت ۱۱۰ اسب بخار در تریم Acenta بهای ۲۲۸۰۵ پوندی دارد درحالی‌که اسپورتیج با پیشرانه ۱٫۷ لیتری ۱۱۵ اسبی ۲۲۷۴۵ پوند قیمت‌گذاری انجام گرفته هست. تجهیزات هستاندارد این نسخه از اسپورتیج افزایش بوده و شامل سیستم ناوبری و دوربین دنده‌عقب می‌باانجام گرفت که برای خرید آن‌ها در قشقایی باید ۷۹۵ پوند اضافی خرج کنید.

  • هستایل و طراحی ظاهری


هستایل اسپورتیج به نوعی دو قطبی بوده و آن را یا دوست خواهید داشت یا متنفر خواهید بود. هرتعداد نمی‌توان چشمگیر بودن آن را رد کـــرد. در نمای جلو شاهد دلیلغ‌های خاص نشسته روی جلوپنجره دماغه ببری کیا هستیم. بخش اعظم بدنه دارای انحناهای نرم بوده و خیرهای قوی در آن خیلی به چشم نمی‌خورند. در کل اسپورتیج قدبلندتر به نظر می‌رسد که بسته به نظر شما می‌تواند موضوعی نیکو یا بد جلوه کند.

نیسان پس از حضور ۳ ساله قشقایی در بازار تصمیم به فیس لیفت آن گرفته هست. نسبت‌های جذاب خودرو در نسخه فیس لیفت باقی مانده‌اند و خیزهای تیز در کناره‌ها به چشم می‌خورند. به این موضوع باید نمای جلوی بازطراحی انجام گرفته را هم اضافه کـــرد. فرم V شکل اطراف نشان نیسان پهن‌تر بوده و دلیلغ‌های نازک‌تر انجام گرفته‌اند. طراحی گوشه‌دار سپر نیز جایگزین فرم گرد قبلی انجام گرفته هست. تغییرات شده در دلیلغ‌ها و سپر عقب تکمیل‌کننده فیس لیفت ظاهری قشقایی هستند.


کابین کیا اندکی مدرن‌تر از کابین قشقایی به نظر می‌رسد. بخش بالایی داشبورد پذیرای سیستم هشدارات سرگرمی و صفحه لمسی و دکمه‌های فیزیکی برای کولر و بخاری می‌باانجام گرفت. برخی از پلهستیک‌های بکار رفته احساس خراش‌بردار بودن و ارزانی را منتقل می‌کنند اما اکثر سطوح کیفیت معقولی دارند. فضای کابین نیز افزایش از قشقایی بوده و فضای افزایشی در عقب برای سه نفر وجود دارد.

طراحی کابین قشقایی به وضوح قدیمی‌تر از اسپورتیج بوده و ترکیب پلهستیک‌های درخشان در قسمت مرکزی با کنترل‌های سیستم تهویه و سیستم هشدارات سرگرمی نسبتاً زشت به نظر می‌رسند. تغییر فرمان خودرو به بهبود فضا کمک کـــرده هست. فضای کابین برجسته هست اما هر فرد قدبلندی در بخش عقب با مشکل فضای سر مواجه خواهد بود و اگر از سه نفر بخواهید در عقب بنشینند از شما تشکر نخواهند کـــرد.

  • سواری و پیشرانه‌ها


در جاده اسپورتیج به نیکوی حس اسپورت بودن خود را نشان می‌دهد و این مایه تعجب ما هست. این خودرو در سر پیچ‌ها پایدار بوده و سیستم تعلیق سفت آن باعث پایداری افزایش در سرعت‌های بالا می‌شود. به صورت حتم این خودرو به آسودهی بهترین‌های کلاس نیست اما در سفرهای طولانی اذیتتان نمی‌کند. سیستم فرمان به نیکوی عمل کـــرده و نیازی به تصحیح مداوم فرمان برای حرکت در خط مستقیم ندارید. پیشرانه‌های محبوب دیزلی در زمان تخت گاز رفتن کمی پر سر و صدا هستند اما پیشرانه بنزینی به اندازه قدرت ۱۷۴ اسبی خود چابک و سریع احساس نمی‌شود.


در مقابل، نیسان افزایش روی آسودهی تمرکز کـــرده هست. سیستم تعلیق قشقایی در مقایسه با دیگر خودروهای کلاس نسبتاً پیشرفته بوده بنابراین با دست اندازهای بزرگ هماهنگی بهتری نشان می‌دهد. فرمان خودرو سبک و دقیق هست بنابراین رانندگی با قشقایی آسان هست. به صورت حتم بدنه خودرو در سر پیچ‌ها تکان‌های افزایشی نسبت به اسپورتیج دارد بنابراین انتخاب معقولی برای رانندگان حرفه‌ای محسوب نمی‌شود. پیشرانه ۱٫۵ لیتری دیزلی قشقایی به لطف مهر و موم فلزی گاز تیز و مصرف سوخت فوق‌العاده انتخابی برجسته هست. پیشرانه ۱٫۲ لیتری توربوی بنزینی نیز انتخابی نیکو برای رانندگان منطقهی محسوب می‌شود.


هر دو خودرو انتخاب نیکوی هستند اما طیف ویژه‌ای خریداران خود را می‌طلبند. اگر به دنبال افزایشی فضا با پول پرداختی هستید یا یک شاسی‌بلند خانوادگی می‌خواهید که در جاده‌های پر پیچ و خم نیز عملکـــرد معقولی داشته باانجام گرفت کیا اسپورتیج انتخاب نخست شمهست. اگر آسودهی خودرو اهمیت افزایشی نسبت به هیجان رانندگی دارد نیسان قشقایی در میان بهترین خودروهای خانوادگی از این نظر قرار می‌گیرد.