نمایشگاه خودرو مشهد ضعیف تر از پارسال به اپایان رسید؛ آداب نمایشگاه داری بین المللی چگونه هست؟ • مهر و موم

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶

«رویدادماشین» – تنها یک چیز می تواند عاشقان اتومبیل را از سراسر دنیا دور هم جمع کند و آن هم یک نمایشگاه بین المللی بزرگ خودرو هست. این نمایشگاه ها بزرگترین رخدادهای صنعت خودرو محسوب می شوند و همه ساله میلیون ها نفر را از این سو و آن سوی کره خاکی به خود جذب می کنند. خودروسازان از این فرصت بی نظیر نه تنها به عنوان بستری برای تبلیغ و ترویج محصولاتشان، بلکه برای آزمون ایده های جدید و ساخته های مفهومی خود برای رسیدن به متر معقولی جهت سنجش میزان علاقه و اشتیاق خریداران بهره می برند؛ تا جایی که نمایشگاه های بین المللی بزرگ دنیا به نوعی تبدیل به یک کنفرانس مطبوعاتی بزرگ برای فعالان صنعت خودرو انجام گرفته اند. اما این روزها برگزاری نمایشگاه‌ های خودرو در ایران افزایش از آنکه با دنبال ارائه دستاوردهای جدید صورت گیرد، با دنبال درآمدزایی انجام می شود تا آنجا که به نقل کرد فعالان صنعت خودرو، نبود نظارت باعث انجام گرفته اکثر نمایشگاه‌های خودرو به محلی برای حضور دلالان و نمایشگاه‌داران خودرو تبدیل شود و در آن رویدادی از معرفی دانش فنی روز صنعت نیست.


تایمی عنوان نمایشگاه بین‌المللی را برای گردهمایی شرکت‌های خودرویی انتخاب می‌کنند انتظار می‌رود که در کنار ارائه دستاوردهای جدید صنعت خودروسازی، دستاوردهای شرکت‌های خودروساز خارجی نیز با حضور شرکت مادر در معرض نمایش قرار گیرد، نظیر اتفاقی که در نمایشگاه‌های جهانی می‌افتد، اما به رعایت این هستانداردها در ایران توجه زیادی نمی شود به طوری که در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز، کرمان و … شاهد حضور شرکت‌های واردکننده خودرو هستیم و رویدادی از حضور شرکت‌های مادر خارجی نیست، پس بهتر هست در نام‌گذاری چنین نمایشگاه‌هایی تجدیدنظر شود.

به نقل پایگاه رویدادی تحلیلی «رویدادماشین» به گرازش از میزان، هفدهمین نمایشگاه خودرو مشهد هم روز گذشته به کار خود پایان داد و تقویم را ورق می خانومد تا به برگزاری هجدهمین دوره خود برسد اما در این راه ایام، چه تفاوتی در کیفیت برگزاری این نمایشگاه رخ می دهد؟

هفدهمین نمایشگاه خودرو مشهد با حضور اکثر شرکتهای خودروساز داخلی از سایپا و پارس خودرو گرفته تا مدیران خودرو، کرمان موتور، کارمانیا، گروه بهمن، سایپا دیزل، ماموت و … تا شرکتهای واردکننده خودرو از جمله میتسوزیادی، رنو، سانگ یانگ، ام جی و … در نمایشگاه حضوری فعال و پرشور داشتند اما در کنار این هستقبال گسترده در حضور برندهای خودرویی و بازدیدکنندگان، نمایشگاهی با امکانات زیاد ضعیف رفاهی و خدماتی برگزار انجام گرفت.

هفدهمین نمایشگاه خودرو مشهد گرچه به غیر از ایران خودرو میزبان اکثر خودرویی های فعال بازار بود اما به دلیل نداشتن کاهشین امکانات رفاهی و خدماتی، هم شرکتهای زیادی را ناراضی کـــرد و هم بازدیدکنندگان زیادماری را دلخور به خانه ها برگرداند.

در این بر خلاف انتظار نه اتاق و امکاناتی برای رویدادنگاران در نظر گرفته انجام گرفته بود تا این رویداد بزرگ خودرویی کشور را به نحو احسن بتوانند پوشش بدهند و نه می توانستید در آن گرمای آقااد مشهد، دستگاه آبسرد کن و حتی بوفه معقولی که غرفه داران و بازدیدکنندگان بتوانند برخی اقلام مورد نیاز خود را از انجا خریداری کنند وجود داشت.

برخورد نامتعارف برخی مامورین اجرایی این نمایشگاه هم که به مانند هر سال نقل محافل بود و عجیب هم هست که دلیل به گوش مسئولین برگزارکننده نمایشگاه نمی رسد.

در کنار این نقاط ضعف حتی کاهشین هشدار رسانی در مورد رونمایی ها، تعداد غرفه ها و پلن های ویژه نمایشگاه از طریق بروشور، کاتولوگ و … به رویدادنگاران و بازدیدکنندگان ارائه نمی انجام گرفت و به طور قطع می توان گفت ابداً مسئولین این نمایشگاه بارویداد نبودند چه تعداد رویدادنگار از کدام رسانه ها در این نمایشگاه حضور دارند و اخبار مربوط به یکی از بزرگترین نمایشگاه های خودرو کشور را پوشش می دهند.

پراکندگی زیاد غرفه ها در فضای باز نمایشگاه هم خود باعث سردرگمی بازدیدکنندگان و حتی مدیرانی که برای دیدن غرفه های شرکتهای رغیب خود به مشهد آمده بودند می انجام گرفت و جالب ماجرا این مکان بود که برخی غرفه های فروش سوغاتی و … در میان غرفه های شرکتهای خودرویی بودند و بدون هیچ تفکیکی شما می توانستید ضمن بازدید از خودروهای تجاری و سنگین، حلوا شکری مرغوب، عسل طبیعی و زرشک خریداری کنید.

نمایشگاه پرپتانسیل و بزرگ مشهد شاید نیاز به یک باخانومگری در نحوه برگزاری داشته باانجام گرفت تا به جای تکرار مکررات ضعف های قبلی، یک راه رو به رانجام گرفت را طی کند و حداقل در سطح کشور جزو نمایشگاه های نیکو باقی بماند.

شاید برای این حیاتی بد نباانجام گرفت برخی از مسئولین برگزارکننده نمایشگاه خودرو در ایران تعداد نمایشگاه بین المللی را هم از نزدیک ببینند تا متوجه تفاوت در اجرا و نقاط ضعف خود بشوند، آنتایم هست که قطعا با وسواس افزایشی نام بین المللی را به اسم نمایشگاه هر ساله خود ضمیمه می کنند.

آداب نمایشگاه داری؛ نمایشگاه های بین المللی خودرو چگونه برگزار می شود؟

«مجله ماشین» – مسیح فرزانه/ تقریبا ۵ رخداد بزرگ در تقویم برگزاری نمایشگاه های بین المللی خودرو وجود دارد که در آن ها اتومبیل های جدید معرفی یا رونمایی می شوند. این موتورشوها به ترتیب اهمیت عبارت اند از: ژنو موتورشو، فرانکفورت، پاریس، دیترویت و سرانجام شانگهای. به صورت حتم نمایشگاه شانگهای به دلیل ضعف برگزاری توکیو موتورشو، توانسته در طی تعداد سال اخیر خود را مطرح کند و جای توکیو را بگیرد.

یک نمایشگاه دیگر هم در ناحیه خاورمیانه بدون هیچ اغراقی خود را مبدل به پایلوت کـــرده هست. منظورم دبی موتورشو هست که به صورت دوسالانه و اگرچه در فرمتی کوچک (از نظر وسعت محیط نمایشگاه) برگزار می گردد، ولی کیفیت برگزاری و کلاس خودروهای شرکت داده انجام گرفته در آن، دست کمی از ژنو و فرانکفورت ندارد.

نظم نمایشگاه ژنو امسال، زیاد جدی تر از سال های قبل بود. از آن جا که ژنو موتورشو برخلاف فرانکفورت و پاریس، دو سال یک بار برگزار نمی شود، همچنین سرمایه زیادی در بانک های خصوصی سوئیس متمرکز انجام گرفته هست، خودروسازان برای گرفتن این سرمایه های تعداد صد میلیون دلاری نقشه ریخته و هر ساله سوپراسپرت ها و محصولات سوپرلوکس خود را به این ناحیه خوش آب و هوا و خوش منظره می برند.

وسعت این نمایشگاه در حدی هست که هر ساله حدود ۵ تا ۶ هزار غرفه آماده اجاره دادن به خودروسازان و قطعه سازان می شود. علاوه بر این، حضور مطبوعات در ژنو موتورشو که خیلی ها آن را قدیمی ترین موتورشو دنیا می نامند (شروع فعالیت از سال ۱۹۰۵) متداوم چشمگیر بوده هست. هر ساله زیاد از ۱۰ هزار رسانه چاپی، آنلاین، تصویری و غیره از زیاد از ۹۰ کشور دنیا حضور می یابند که در دو روز نخستیه پیش از نمایش عمومی، ثانیه به ثانیه رخدادها را توئیت می کـــردند و یا با صفحات ویژه ای که در سایت های مجلات خودرویی و رویدادگزاری ها ایجاد کـــرده بودند، پست ها دائما آپدیت می انجام گرفت.

اتاق ویژه رویدادنگاران در نمایشگاه خودرو ژنو مجهز به اینترنت پرسرعت، فکس، تلفن راه دور، پذیرایی و هستآسوده


افزایشین تعداد ژورنالیست هم از ۳ کشور آمریکا، روسیه و چین آمده بودند. از سال ۲۰۰۲ به صورت مرتب پلن انتخاب خودروی سال برگزار می شود، که بدون وقفه پژو اسپانسر آن بوده هست. پلن رونمایی ها هم دقیقا هر نیم ساعت یک بار انجام می شود و در دو روز نخست که به Press day معروف هست، اگر بخواهید در همه رونمایی ها باشید، به قولی فرصت سرخاراندن هم ندارید و باید دونده نیکوی باشید! (به صورت حتم یکی از ویژگی های ژنو موتورشو نسبت به فرانکفورت و پاریس این هست که همه غرفه ها در یک سالن بوده و هم سطح هستند و لازم نیست راهی طولانی را بدوید.)

اتفاق دیگری که در این نمایشگاه ها رخ می دهد، اعلام آمار دقیق صنعت خودروسازی دنیهست که خوشبختانه رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد. نه مثل برخی رسانه های داخلی که اخیرا آمار هر ماه گمرک کشور از واردات خودرو را داخل یک فایل اکسل می گذارند و می فروشند! مثلا در کنفرانس مطبوعاتی آئودی اعلام انجام گرفت که این کمپانی در سال قبل حدود ۵۳ میلیارد یورو گردش مالی داشته که ۵٫۱۵ میلیارد یورو آن سود خالص عاید شرکت کـــرده هست. همچنین مدیر رسانه های جهانی آئودی گفت: این شرکت تا سال ۲۰۲۰ دقیقا ۶۰ مدل خودرو تولید خواهد کـــرد که از این میزان ۲۴ میلیارد یورو جهت سرمایه گذاری در امر تحقیق، توسعه، تولید و معرفی مدل های جدید هست.

در ساعات نخستیه پرس دی مدیران ارانجام گرفت شرکت های خودروسازی به صورت مستقیم با رویدادنگاران گفت و گو کـــرده، تصویر می گیرند و هشدارات می دهند. به صورت حتم این اقدام پس از رونمایی محصولات اصلی صورت می پذیرد.


شب قبل از افتتاحیه نیز برخی شرکت های لوکس و سوپراسپرت ساز مثل مرسدس بنز، فولکس واگن، آئودی، فراری، لامبورگینی، پورشه، بوگاتی، بنتلی و … یک میهمانی ویژه برگزار کـــرده و خیلی خصوصی تر محصولاتشان را برای کارشناسان و مدیران رونمایی می کنند که برای شرکت در این پلن ها، مجوز ورود دیگری نیاز دارد و باید از قبل نامتان در لیست مدعوین باانجام گرفت و با لباس حتمی حاضر شوید. همچنین پلن های نمایشی و جلوه های تصویری و اجرای موسیقی نیز تدارک دیده می شود. پس از ساعات نخستیه رونمایی، مدیران ارانجام گرفت سالن ها را ترک کـــرده و جایشان را به مدیران رسانه ای، مدیران محصول، مدیران هستراتژی و طراحان ارانجام گرفت می دهند. این افراد با تقسیم بندی زمان و وظایف در روز دوم پرس دی هم حضور دارند و کم کم از روز سوم نمایشگاه که Public Show یا نمایش عمومی و برای آقام آزاد هست، مدیران یک رتبه پایین تر، میانی تر و معاونین این بخش ها حضور خواهند داشت. تقریبا از روز پنجم به بعد، کارمندان این بخش ها پاسخ گوی مراجعه کنندگان خواهند بود.

اهدا کاتالوگ و هشدارات نیز اگرچه رایگان و آزاد هست اما در این مکان هم دسته بندی وجود دارد. یعنی اگر شما یک بازدیدکننده صرف باشید، به آسودهی می توانید از کاتالوگ و بروشورها هستفاده کنید، اما اقلام رسانه ای دیگری مثل هشدارات روی فلش مموری، کیت های رویدادی شامل DVD و یا هدایا، با دریافت کارت ویزیت مراجعه کننده و رسانه ای بودن او صورت می پذیرد.


یکی دیگر از رخدادهای این نمایشگاه ها، حضور مستقیم در غرفه ها و آشنا انجام گرفتن با مدل های مختلف از ارزان گرفته تا گران هست. به صورت حتم تعداد کمپانی هستند که ورود به غرفه آن ها و بازدید خودروهایشان کار دشواری هست! برای ورود به غرفه و دیدن محصولات جدید لامبورگینی و فراری، در نمایشگاه هایی مثل ژنو و فرانکفورت، نخست باید در صف منتظر بایستید، سپس اسمتان در چک لیست ( که قبلا به شرکت اعلام انجام گرفته ) مشاهده شود و در مرحله آخر کارت ویزیت وپایانی لوازم بزرگ جاگیر که امکان دارد روی ماشین خط و خش بیاندازد را به مامور غرفه تحویل می دهید و زیاد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نیز نمی توانید داخل غرفه باشید. کمپانی بوگاتی نیز چون خودروهایش تولید محدود هست و مشتریانش از قبل ماشین ها را خریده اند، نه تنها ورود مستقیم به غرفه امکان ندارد، بلکه به هیچ وجه شرایط نشستن در داخل خودرو را هم فراهم نکـــرده هست. به صورت حتم در نمایشگاه های رتبه دومی مثل پکن، اجازه ورود به غرفه داده می شود.


یکی از بهترین برخوردها نیز در عموم موتورشوها از سوی شرکت رولزرویس و بنتلی هست، که برای هر مراجعه کننده یک کارشناس گذاشته و سیر تا پیاز ماشین را برایش توضیح می دهد. پس هر موتورشو یک فرصت تعلیمی هست.

پایان نقل کرد

هرچه قدر می کوشیم، مقایسه دست از سر ما بر نمی دارد! نیکو هست اگر پس از بازدید از هر نمایشگاه و در پایان هر رخداد فرهنگی، قدری بیاندیشیم که چه چیز ما را این قدر متفاوت با سایر ملل دنیا کـــرده هست؟ ضعف کار کجهست؟ دلیل هنوز از لحاظ فرهنگی، در سطح قابل قبولی نیستیم و به هنگام حیاتیان یا میزبان مراسم بودن، افزایش به حاشیه می پردازیم تا اصل؟ دلیل همواره در پی مقاصد اقتصادی و کسب درآمد از هر رخداد هستیم؟ به چه دلیل پاسخ گوی نیکوی به مخاطبان نیستیم، دلیل احترام به مشتری را فراموش کـــرده ایم و نسبت به خدمات پس از فروش محصولاتمان بی توجهیم؟

امیدواریم روزی ما در پایتخت یا کلان منطقههایمان، جایگاه معقولی را در خاورمیانه برای برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو کسب کنیم و از این سیهست نادرست برگزاری نمایشگاه های محلی در منطقهها، با انبوه محصولات تکراری و امکانات ضعیف دست برداریم.