دوئل فورد اورست و تویوتا فورچونر • مهر و موم

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶

دوئل فورد اورست و تویوتا فورچونر

دسته بندی : صنعت و تکنولوژی تاریخ : چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶




تقریباً در حال نزدیک انجام گرفتن به پایان دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی مهر و موم فلزی هستیم و امروز به یکی از گروه‌های پایانی رقابت‌ها یعنی گروه SUVهای متوسط رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، شورلت تریل‌بلیزر و میتسوزیادی پاجرو اسپرت به میدان نبرد رفتند که طی این دوئل مجموعاً تعداد ۱۷۴۸ رأی به ثبت رسیده هست. از این تعداد آراء، پاجرو اسپرت توانست ۱۱۱۵ رأی را از آن خود کـــرده و با کسب ۶۴ درصد از کل آراء به‌عنوان پیروز دوئل به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که تریل‌بلیزر موفق به کسب ۶۳۳ رأی انجام گرفته هست. امروز نیز در سومین دوئل این گروه، بازهم SUVهایی به مصاف یکدیگر رفته‌اند که هردو بر اساس پیکاپ‌ها ساخته انجام گرفته‌اند. این دو خودرو فورد اورست و تویوتا فورچونر هستند.

میتسوزیادی پاجرو اسپرت

شورلت تریل‌بلیزر

فورد اورست

تویوتا فورچونر

میتسوزیادی پاجرو اسپرت

؟

سانگ‌یانگ رکستون

تویوتا پرادو

ایسوزو MU-X

میتسوزیادی پاجرو

؟

؟

جیپ گرند چروکی

تویوتا فورانر

جیپ گرند چروکی

فورد اورست

اورست یک SUV متوسط سه ردیفه هست که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی انجام گرفت. این خودرو که بر اساس پیکاپ رنجر ساخته انجام گرفته بود تا سال ۲۰۰۶ به تولید رسید و سپس نسل دوم جایگزین آن انجام گرفت؛ اما اورست هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که ابتدا نسخهٔ کانسپت آن در سال ۲۰۱۳ معرفی انجام گرفت و تعدادی بعد فورد در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۴ از نسخهٔ تولیدی آن پرده برداشت. این نسل نیز همانند اسلاف خود بر اساس نسل کنونی یا سوم پیکاپ رنجر ساخته انجام گرفته و در نمای جلویی تکمیلاً با آن یکسان هست؛ بنابراین اورست در اصل نسخهٔ SUV پیکاپ رنجر محسوب می‌شود و مانند آن ساختاری بدنه روی شاسی دارد؛ اما این SUV آمریکایی یک محصول جهانی نیست به‌نحوی‌که طراحی و مهندسی آن در هسترالیا انجام گرفته و تنها در این کشور به همراه کشورهای آسیایی مثل هند، چین و تایلند و همین‌طور آفریقای جنوبی عرضه می‌گردد. تولید اورست نیز در تایلند و چین انجام می‌گیرد و فورد پلن‌ای برای عرضهٔ آن در ایالات‌متحده ندارد دلیلکه با مدل‌های اکسپلورر، فِلِکس و اکسپیدیشن همپوشانی پیدا می‌کند. این خودرو در هند با نام Endeavour به فروش می‌رسد. اورست هم‌اکنون بسته به بازار با دو پیشرانهٔ ۲٫۲ لیتری چهار سیلندر دیزل و ۳٫۲ لیتری پنج سیلندر دیزل عرضه می‌گردد که ما برای این دوئل موتور قدرتمندتر را انتخاب کـــرده‌ایم. این پیشرانهٔ توربودیزل پنج سیلندر، ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. اورست همچنین با دو نوع انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل به بازار عرضه می‌شود.

تویوتا فورچونر

همان‌طور که اورست بر اساس پیکاپ رنجر ساخته انجام گرفته هست، فورچونر هم بر پایهٔ پیکاپ هایلوکس شکل گرفته هست و بنابراین همان‌طور که در مقدمه ذکر انجام گرفت، هردو شرکت‌کنندهٔ این دوئل ریشهٔ وانتی دارند و هردو از ساختار بدنه روی شاسی هستفاده می‌کنند. فورچونر برای نخستین بار به‌عنوان یک SUV متوسط در سال ۲۰۰۵ معرفی انجام گرفته و در کشورهای مختلفی تولید و عرضه گردید. حتی نسل نخست این SUV ژاپنی به کشورمان هم راه پیدا کـــرد. این نسل با تجربهٔ دو فیس‌لیفت در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ روی خط تولید بود تا اینکه سرانجام در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۶ نسل دوم آن به‌طور هم‌زمان در تایلند و هسترالیا رونمایی انجام گرفت؛ اما نسل دوم فورچونر برخلاف فورد اورست، در ظاهر شباهت تعدادانی با هایلوکس ندارد و از طراحی خاص خود هستفاده می‌کند. طراحی‌ای که تا حدودی یادآور محصولات برند لوکس تویوتا یعنی لکسس هست. فورچونر نیز مانند رقیب آمریکایی، خودرویی جهانی نیست و عمدتاً در بازارهای آسیایی عرضه می‌گردد. بنابراین مطمئناً در بازار ایالات‌متحده هم حضور ندارد. تولید این خودرو نیز در تایلند و پاکستان انجام می‌گیرد. فورچونر از لحاظ ابعاد و کلاس دقیقاً هم‌سطح مدل‌های فورانر و لندکروزر پرادو قرار می‌گیرد. این خودرو هم‌اکنون با پیشرانه‌های گوناگونی عرضه می‌گردد که شامل دو موتور بنزینی و سه واحد دیزلی می‌شود. فورچونر در رقابت ما با پیشرانهٔ ۲٫۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل خود شرکت کـــرده هست که ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این ماشین بازهم مانند اورست، مجهز به سه ردیف صندلی هست و در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل عرضه می‌گردد.

 

مشخصات فنی

 

فورد اورست

تویوتا فورچونر

پیشرانه ۳٫۲ لیتری ۵ سیلندر ۲٫۸ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربودیزل توربودیزل
قدرت ۲۰۰ اسب بخار ۱۷۵ اسب بخار
گشتاور ۴۷۰ نیوتن متر ۴۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت ۸٫۵ لیتر (ترکیبی) ۸٫۶ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۷۰ لیتر ۸۰ لیتر
وخانوم ۲۲۱۴ کیلوگرم ۲۱۲۵ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۳ تن ۲٫۸ تن
ظرفیت سرنشین ۷ نفر ۷ نفر
طول ۴٫۸۹ متر ۴٫۷۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲٫۸۵ متر ۲٫۷۵ متر
قیمت پایه ۳۸,۵۰۰ دلار ۳۸,۵۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما مخاطبان ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.