بررسی تسلا مدل3 نسخه 2018 • مهر و موم

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷

بررسی تسلا مدل۳ نسخه ۲۰۱۸

دسته بندی : صنعت و تکنولوژی تاریخ : دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

تسلا مدل ۳ را می‌توان واقع‌گرایانه‌ترین و درعین‌حال جاه‌طلبانه‌ترین پروژه شرکت تسلا موتورز تا به امروز دانست. این محصول که در سال ۲۰۱۶ میلادی به قیمت ۳۶ هزار دلار در معرض فروش قرار گرفت، به علت بهره‌مندی از قیمتی متعادل قادر هست تا نقش به سزایی در دستیابی ایلان ماسک به دنبال نهایی‌اش که همان تغییر دنیای اتومبیل به نفع انواع الکتریکی هست، ایفا نماید.

تسلا مدل 3
اگرچه عده زیادی از آقام با پرداخت مبلغ هزار دلار جایگاه خود را در صف خرید این خودرو رزرو نموده‌اند اما تسلا تاکنون نتوانسته به وعده خود مبنی بر تولید حدود ۵۰۰۰ دستگاه مدل ۳ در هفته، تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی عمل نماید. به صورت حتم بر اساس هشدارات منتشره از طرف رسانه بلومبرگ، شرکت تسلا تنها موفق به تولید ۱۰۷۶ دستگاه مدل ۳ در هفته انجام گرفته هست و به‌طورکلی از ماه جولای ۲۰۱۷ تاکنون، حدود ۱۱۵۰۰ دستگاه از این خودرو به فروش رسیده هست. متأسفانه چون تسلا تاکنون آمار دقیقی در رابطه با مدل ۳ ارائه نداده هست، صحت ارقام فوق قابل تأیید یا تکذیب نیست.

تسلا مدل3
یک منطقهوند که اتومبیل خود را در فوریه ۲۰۱۸ تحویل گرفته، لطف کـــرد و مدل ۳ خود را در اختیار ما قرار داد. دلیل که شرکت تسلا به دلایل مختلف از تحویل یک خودروی قابل تست به ما خودداری نموده هست.

تسلا مدل3
به صورت حتم آن طور که شرکت تسلا اعلام نموده حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی رویدادی از تولید نمونه‌های ۳۶ هزار دلاری مدل ۳ به گوش نخواهد رسید. هر کدام از مدل ۳ های کنونی به دو پکیج سفارشی مجهز انجام گرفته‌اند؛ نخستی دربردارنده یک مجموعه باتری به قیمت ۹ هزار دلار هست که دامنه حرکتی خودرو را از ۳۵۴ به ۴۹۹ کیلومتر افزایش خواهد داد. پکیج دوم نیز با قیمت ۵ هزار دلار شامل امکاناتی همچون: صندلی‌های برقی مجهز به گرم‌کن، سقف شیشه‌ای پانوراما و یک سیستم صوتی پریمیوم هست. در ضمن انتخاب هر رنگ دیگری به‌جز مشکی هزینه‌ای در حدود هزار دلار اضافه را شامل خواهد انجام گرفت و اگر مایل به سفارش قابلیت‌های پیشرفته خودران بر روی اتومبیل خود باشید، بایستی ۵ هزار دلار دیگر نیز بپردازید.

تسلا مدل3

تسلا مدل3
تسلا مدل ۳ مورد بررسی در این مقاله به پایانی آپشن‌های فوق مجهز انجام گرفته و قیمت آن بالغ بر ۵۶ هزار دلار هست.

تسلا مدل3
نیرویی که مدل ۳ را به واسطه یک موتور الکتریکی تعبیه انجام گرفته بر روی محور عقب، به حرکت درمی‌آورد، در حدود ۲۲۱ اسب بخار قدرت داشته و گشتاور حاصل از آن نیز معادل ۴۱۱ نیوتن‌متر هست. همچنین نقل کرد انجام گرفته که نمونه دو موتوره چهارچرخ محرک نیز به‌زودی وارد بازار خواهد انجام گرفت.

تسلا مدل3
اگرچه متریال اصلی به کار گرفته انجام گرفته در ساختار مدل ۳ از جنس فولاد هست، اما درب‌ها و کاپوت خودرو از فلز آلومینیوم ساخته انجام گرفته‌اند. وخانوم این خودرو در حدود ۱۳۶ کیلوگرم افزایش از ب‌ام‌و ۳۳۰i بوده و به دلیل قرارگیری باتری بزرگ در کف خودرو، مرکز ثقل آن در ارتفاع ۴۷ سانتیمتری از سطح زمین واقع انجام گرفته هست. وخانوم ۱۸۶۷ کیلوگرمی مدل ۳ به‌گونه‌ای توزیع انجام گرفته هست که ۴۸٫۲ درصد آن در جلو و مابقی بر نیمه عقبی سنگینی می‌کند.

تسلا مدل3
عملکـــرد غربیلک فرمان در تغییر جهت و عبور از راههای پرپیچ‌وخم زیاد چابک و پرنشاط ارزیابی می‌شود. دقت و سفتی غربیلک فرمان در هر سه حالت رانندگی کامفورت، هستاندارد و اسپرت در حد زیاد نیکوی قرار دارد. از سوی دیگر عملکـــرد ترمزهای احیایی متناسب با قوای محرکه این خودرو نبوده و در توقف تکمیل خودرو دچار کمبود هستند. در ضمن اثری از حالت رانندگی با یک مهر و موم فلزی در این خودرو که در ترافیک‌های منطقهی مایه آسایش زیاد راننده خواهد بود، مشاهده نمی‌شود.

تسلا مدل3
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مدل ۳ معادل ۵٫۱ ثانیه بوده و با ترمزگیری در سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت، این خودرو در فاصله ۵۳٫۶ متری از حرکت بازخواهد ایستاد. شتاب جانبی خودرو در پیست مخصوص نیز معادل ۰٫۸۴ جی ارزیابی انجام گرفت. بعلاوه اگر بخواهید با سرعت زیاد بالا از پیچ عبور نمایید، کم فرمانی تکمیلاً احساس خواهد انجام گرفت.

تسلا مدل3

تسلا مدل3
در داخل کابین، صدای برخورد لهستیک‌ها با ناهمواری‌های جاده سرنشینان را مورد تأثیر قرار خواهد داد. همچنین کابین خودروی مورد بررسی از برخی ارتعاشات و صداهایی شبیه به جیرجیر علیرغم کارکـــرد کاهش از ۴۰۰۰ کیلومتر رنج می‌برد.
میزان صدای ورودی به کابین در حدود ۶۹ دسی‌بل اندازه‌گیری انجام گرفت که از صدای نفوذی به کابین آئودی A4 افزایش هست.

تسلا مدل3
میزان حتمی مصرف انرژی تسلا مدل ۳ برابر ۴۹۹ کیلومتر در سیکل ترکیبی و ۴۸۱ کیلومتر در بزرگراه به ازای هر مرتبه شارژ تکمیل باتری هست.
صفحه نمایش ۱۵ اینچی سیستم هشدارات سرگرمی، همه چیز از جمله نقشه‌های راهیابی و متغیرهای سیستم صوتی گرفته تا هشدارات مرتبط با میزان شارژ باتری و برد حرکتی را به‌نیکوی نمایش می‌دهد.

تسلا مدل3
این صفحه نمایشگر که در میانه داشبورد ساده مدل ۳ قرار دارد، از دقت، وضوح و گرافیک زیاد معقولی برخوردار هست. دکمه‌های فیزیکی ندرتاً در کابین مدل ۳ قابل مشاهده هستند. در این میان می‌شود به دکمه‌های شیشه بالابر، دربازکن برقی، دو دکمه تعبیه انجام گرفته بر روی غربیلک فرمان و به همراه دسته راهنما و دسته دیگر قرار گرفته بر روی ستون فرمان که کروز کنترل و فرمان خودکار از طریق آن فعال انجام گرفته و قابلیت تعویض دنده را نیز دارهست، اشاره نمود. در این مکان از دکمه‌های کنترل تهویه، سیستم صوتی و همچنین صفحه کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان رویدادی نیست. دریچه تهویه نیز در سرتاسر داشبورد امتداد یافته هست.

تسلا مدل3

تسلا مدل3

میزان دید به سمت جلو از داخل کابین در سطح معقولی قرار دارد اما دید عقب تا حدی محدود انجام گرفته هست.
کابین خودرو دارای فضای جاداری بوده به‌طوری‌که حس خوشایندی را در سرنشینان پدید می‌آورد. همچنین به واسطه وجود کنسول بزرگ تعبیه انجام گرفته به‌جای تونل جعبه دنده و نیز یک صندوق بار در قسمت جلو علاوه بر صندوق عقب،، فضای کافی برای جای دادن اسباب و وسایل در این خودرو وجود خواهد داشت.
اگرچه در صندلی‌های ردیف دوم کمبودی از نظر فضا وجود ندارد اما ارتفاع نسبتاً زیاد قسمت کف خودرو باعث می‌شود تا زانوهای سرنشینان بالاتر از حد معمول قرار بگیرد و این موضوع می‌تواند موجب رنجش آنها شود.

همچنین صندلی‌های ردیف دوم با درجه ۶۰/۴۰ قابلیت تا انجام گرفتن دارند که این خصیصه موجب افزایش حجم صندوق بار خواهد انجام گرفت.
در پایان به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که اگرچه تسلا مدل ۳ یک خودرو الکتریکی نسبتاً لوکس با قابلیت‌های معقول هست اما قیمت بالای ۵۰ هزار دلار و تأخیر در واگذاری آن به خیل عظیم مشتریان منتظر، می‌تواند به اعتبار این خودرو لطمه و آن را از دنبال اصلی‌اش که همان فراگیر نمودن خودروهای برقی در بین عموم افراد جامعه هست، دور نماید.

منبع: caranddriver