دوراهی: سورن ELX یا تندر 90 E2؟! • مهر و موم

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷

دوراهی: سورن ELX یا تندر ۹۰ E2؟!

دسته بندی : صنعت و تکنولوژی تاریخ : دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

بخش اعظم خریداران خودروهای جدید کشورمان در بازه قیمتی ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان به دنبال محصول مورد علاقه خود هستند و به صورت حتم نباید انتظار تعدادانی داشته باشند زیرا قریب به اتفاق خودروهای حاضر در این بخش نمونه‌های تتکمیل یافته یک خودروی قدیمی بوده که با انواع و اقسام نام‌های جدید و پسوند و پیشوند فروخته می‌شوند!


در این سری از نوشتارهای “دوراهی” بنا داریم دو خودرویی را معرفی کنیم که طرفداران فراوانی در بازار دارند. در یک‌سو سورن ELX قرار دارد که بعد از دنا لوکس‌ترین نسخه سمند محسوب انجام گرفته (!) و در طرف دیگر نیز تندر ۹۰ قرار دارد که خودرویی محبوب برای خریدارانی محسوب می‌شود که دنبال خودرویی بی‌آزار و بی‌حاشیه هستند.

Tondar90
سورن برای نخستین بار در سال ۸۷ معرفی انجام گرفت و اگرچه دلیلغ‌های جلو و عقب آن نسبت به سمند معمولی تغییر یافته بودند اما این تغییرات تعدادان جالب نبوده و گامی رو به عقب برای ایران‌خودرو محسوب می‌انجام گرفتند. بدتر آنکه کابین این خودرو تفاوتی با سمند نداشت؛ اما با گذشت تعداد سال ایران‌خودرو دستی بر سر و روی سورن کشید و آن را با جلوپنجره‌ای متفاوت و کابینی تکمیلاً جدید به بازار عرضه نمود. یکی از نقاط قوت برجسته سورن ELX کابین یکدست و تکمیلاً هماهنگ آن بوده که به نظر برخی افراد حتی برتر از دنا نیز می‌باانجام گرفت.

در طرف دیگر تندر ۹۰ قرار دارد که زمانی قرار بود جایگزین پیکان شود اما هم‌اکنون به خریداران قشر متوسط نیز پوزخند می‌خانومد! اگرچه تندر ۹۰ از نظر طراحی بدنه و کابین تعدادین گام عقب‌تر از محصولات روز و حتی برخی مدل‌های قدیمی کنونی در بازار کشور هست اما برای افرادی که می‌خواهند کاهش به تعمیرگاه سر بخانومند، فضای کابین و صندوق زیادی داشته باشند و به صورت حتم طراحی برای آن‌ها در نخستویت نخست نیست تندر ۹۰ خودرویی معقول خواهد بود.

خب بیایید نگاهی به مشخصات فنی این دو خودرو بیندازیم. سورن ELX از پیشرانه ملی یا همان EF7 هستفاده می‌کند که از نوع ۴ سیلندر ۱٫۷ لیتری با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۹ نیوتون متری بوده و نیروی آن از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.


در طرف دیگر پیشرانه مطمئن تندر ۹۰ قرار دارد که از نوع ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری بوده و قدرت ۱۰۵ اسبی و گشتاور ۱۴۰ نیوتون متری آن در کنار گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود. به نظر می‌رسد حداقل در روی کاغذ سورن ELX وضعیت بهتری از نظر خروجی پیشرانه دارد اما خب به یاد داشته باشید تندر ۹۰ خودرویی سبک‌تر هست.


اگرچه قدرت و گشتاور پیشرانه سورن افزایش از تندر ۹۰ هست اما اضافه‌وخانوم آن باعث می‌شود در بحث شتاب گیری پشت سر حریف فرانسوی-رومانیایی خود قرار گیرد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سورن ELX حدود ۱۲ ثانیه اعلام انجام گرفته درحالی‌که تندر ۹۰ شتاب ۱۰٫۲ ثانیه‌ای دارد.


بد نیست نگاهی به مصرف سوخت این دو خودروی پرطرفدار بازار ایران بیندازیم. ایران‌خودرو ادعا می‌کند سورن ELX در هر صد کیلومتر به‌طور متوسط ۷٫۴۹ لیتر بنزین می‌سوزاند که شاید اندکی خوش‌بینانه باانجام گرفت. از طرف دیگر نقل کرد انجام گرفته تندر ۹۰ هم ۶٫۹ لیتر در هر صد کیلومتری را نشان می‌دهد که به صورت حتم در عمل هم نشان داده خودرویی کم‌مصرف هست.

در پایان به بحث قیمت می‌رسیم. اگرچه که هم‌اکنون نسخه توربوی سورن ELX و همچنین نمونه‌های فیس لیفت تندر ۹۰ ارائه انجام گرفته اما همچنان نسخه‌های معمولی این دو خودرو پرفروش‌تر بوده و ما هم قیمت این دو نمونه را ذکر می‌کنیم. نمونه‌های صفرکیلومتر هر دو خودرو در نمایندگی قیمتی مشابه و در حدود ۳۸ میلیون تومان دارند درحالی‌که قیمت بازار تندر ۹۰ صفرکیلومتر تعدادمیلیونی گران‌تر بوده و هم‌اکنون در بازار آزاد بهایی حدود ۴۳ تا ۴۳ میلیون تومان دارد.

خب شما کدام خودرو را انتخاب می‌کنید؟ سورن ELX متغییر انجام گرفته یا تندر ۹۰ مطمئن و بی‌دردسر؟

 

مقایسه مشخصات فنی

  تندر ۹۰ E2

سورن ELX

موتور

۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر ۱٫۷ لیتری
قدرت  ۱۰۵

 ۱۱۵

گشتاور

 ۱۴۰ ۱۵۹
گیربکس ۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

طول

 ۴۲۵۰  ۴۵۳۴
عرض  ۱۷۴۰

 ۱۷۲۰

ارتفاع

 ۱۵۲۵  ۱۴۶۰
فاصله بین دو محور  ۲۶۳۰

 ۲۶۷۱

وخانوم

 ۱۱۱۵  ۱۲۵۷
مصرف سوخت ۶٫۹

۷٫۴۹

حجم صندوق بار

 ۵۱۰  ۵۰۰
شتاب صفر تا صد ۱۰٫۲

۱۲

حداکثر سرعت

 ۱۷۵ ۱۹۰
قیمت ۳۸٫۸ میلیون تومان

۳۸ میلیون تومان